„PANDEMIA NAS NIE ZATRZYMA – NADRABIANIE STRAT W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM” – projekt Erasmus +

W terminie 15-22 października 2022 r. odbyła się mobilność nauczycieli w ramach projektu “Pandemia nas nie zatrzyma – nadrabianie strat w kształceniu zawodowym” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Nauczyciele przedmiotów zawodowych (przedstawiciele branży elektrycznej i energetyki odnawianej), nauczyciele języków obcych, pedagog oraz doradca zawodowy z naszej szkoły wymieniali się doświadczeniami z zdalnego nauczania, z nauczycielami ze szkoły partnerskiej w Grecji – 1st ERGASTIRIAKO KENTRO VOLOU.

Mobilność nauczycieli obejmowała warsztaty, panele dyskusyjne, wizytę studyjną w fabryce oraz szeroko pojętą wymianę doświadczeń i dobrych praktyk w kształceniu zawodowym wśród 24 nauczycieli (12 z Polski i 12 z Grecji). Było to cenne doświadczenie, dzięki któremu nauczyciele mogli doskonalić kompetencje językowe, zawodowe oraz miękkie.

Całe wydarzenie otworzyła pani Minister Edukacji wraz z przełożonym wszystkich dyrektorów szkół w regionie Magnezja.

W kolejnych wpisach opublikujemy więcej szczegółów dotyczących projektu.

link do filmu

https://www.facebook.com/zstkartuzy/videos/800876344303361

 

W greckich mediach pojawił się artykuł o Naszym partnerskim spotkaniu. Poniżej przedstawiamy przetłumaczony artykuł wraz z linkiem do filmu:

„Polscy nauczyciele są w tym tygodniu w Volos w ramach programu „Erasmus+”, który realizują we współpracy z 1st Laboratory Center of Volos. Tytuł programu, który rozpoczął się w tym roku i potrwa dwa lata, to „Pandemia nas nie zatrzyma – nadrabianie strat w kształceniu zawodowym”. Pandemia jest okazją do współpracy i zmiany podejścia ze strony uczniów i nauczycieli w kształceniu zawodowym.

Pierwsze spotkanie odbyło się w Volos w siedzibie I E.K. gdzie Polacy przedstawili swoje własne doświadczenia podczas transmisji na żywo. Wydarzenie dostępne na kanale I Centrum Laboratoryjnego.

Nastąpiła wymiana doświadczeń z okresu lockdown’u i nauczania na odległość. „Odkryliśmy, że w obu krajach zaobserwowano te same reakcje w społeczności edukacyjnej, ale także wpływ na zapewnianą edukację. A to dlatego, że szkoły zawodowe mają, oprócz kursów teoretycznych, kursy laboratoryjne, których nie można odbyć online” – zaznaczył Tsokanakis.

Być może technologia umożliwiła prowadzenie lekcji za pośrednictwem różnych platform elektronicznych, ale odnotowano negatywny wpływ na nauczanie i socjalizację uczniów. „Na każdym spotkaniu będziemy również analizować temat naukowy. Jednak dużą korzyścią z programów Erasmus jest możliwość wymiany opinii na temat różnych podejść pedagogicznych, a także kultury społecznej każdego narodu” – wskazał Tsokanakis. Kolejne spotkanie zaplanowano na kwiecień 2023 w Kartuzach. Wezmą w nim udział nauczyciele i uczniowie z I E.K. Wolos.

Należy zauważyć, że 1 E.K. Volou uczestniczy również w programie Erasmus „Odwrócona klasa”, który bada i analizuje tak zwane podejście do nauki zorientowane na studenta.

www.ertnews.gr/perifereiakoi-stathmoi/volos/volos-i-ekpaideysi-stin-covid19-epochi-se-ellada-kai-polonia/

www.youtube.com/watch?v=7ad_RjC6EMQ&t=314s

 

Wizyta studyjna w fabryce Ilvief

W ramach projektu „Pandemia nas nie zatrzyma”, podczas mobilności nauczycieli odbyła się wizyta studyjna w fabryce Ilvief. Była to świetna okazja do zapoznania się ze specyfiką firmy, która z rodzinnego biznesu przerodziła się w przedsiębiorstwo o światowym zasięgu. Ilvief zajmuje się produkcja paneli fotowoltaicznych oraz całej aparatury niezbędnej do pobierania i przetwarzania energii. Wizyta, miała wymiar praktyczny, uczestnicy projektu mogli poznać rodzaje oraz wykonywane przez maszyny prace związane z projektowaniem oraz produkcją komponentów wykorzystywanych w montażu urządzeń energetyki odnawialnej. Dodatkowo, uczestnicy mieli możliwość przeprowadzenia rozmów z pracownikami różnych działów firmy. Rozmowy dotyczyły głównie zagadnień związanych z technologia oraz technika wytwarzania urządzeń, projektowaniem oraz kompetencjami miękkimi pracowników.